Pentru parinti: De ce si cum sa ai mai multa grija de tine

Meseria de parinte presupune implicare 24 de ore pe zi, 7 zile pe saptamana. Din dorinta de a oferi cea mai buna ingrijire copiilor, multi parinti ajung sa-si neglijeze propria persoana. Adesea, ei resimt presiunea de a pune copiii pe primul plan, simtindu-se vinovati daca isi aloca timp doar pentru ei. Insa neglijarea propriei persoane are efecte neplacute nu doar asupra parintilor, ci si a copiilor. Chiar daca esti un parinte ocupat, este vital sa-ti gasesti timp si pentru tine.  

De ce este important sa ai grija de tine, ca parinte?

cum sa ai grija de tine ca parinteIn primul rand, pentru ca o persoana care se neglijeaza pe sine ajunge sa fie obosita, stresata, dar si mai predispusa la imbolnaviri. Sistemul imunitar devine mai slab si pot aparea chiar probleme de sanatate mentala, ca depresia sau incapacitatea de gestionare a furiei. Ai nevoie de energie pentru a fi un bun parinte si o poti obtine doar daca acorzi atentie si nevoilor tale – fizice si sufletesti. In caz contrar, risti sa fii iritabil, obosit sau trist tot timpul, astfel ca nu poti sa ai grija de copilul tau.

In al doilea rand, daca parintii nu au grija de ei, ofera un exemplu negativ copiilor, care invata ca este in regula sa-si neglijeze sanatatea, pasiunile si necesitatile personale. Exemplul personal este cea mai puternica forma de educatie pentru un copil, asadar ai grija ce mesaje ii transmiti prin comportamentul tau. Daca vrei ca cei mici sa aiba o stima de sine ridicata si sa se iubeasca, fa si tu acelasi lucru cu tine.

A avea grija de tine inseamna sa arati propriei persoane respect si iubire in mod constant, gasind un echilibru intre rolul de parinte si celelalte roluri ale tale – sot/ sotie, prieten(a), angajat(a), fiu/ fiica etc.

Ca parinte, cu siguranta ca nu e usor sa gasesti timp doar pentru tine. Insa nici imposibil. Cel mai bine este sa incepi prin mici schimbari si gesturi de iubire pe care sa le strecori in programul tau. Acest lucru nu inseamna ca iti neglijezi copilul! Grija pentru propria persoana nu este un gest egoist, ci dimpotriva; este unul dintre cele mai frumoase cadouri pe care le poti oferi copiilor tai.

Sa ai grija de tine inseamna:

Fizic

  • Mese regulate si alegeri alimentare echilibrate
  • Miscare zilnica
  • Prevenirea bolilor prin analize si controale medicale periodice
  • Somn suficient
  • Timp in natura, in aer liber

Emotional/ social/ creativ

  • Timp de calitate petrecut cu prietenii si familia
  • Pastrarea legaturilor cu oamenii dragi
  • Exprimarea emotiilor
  • Cititul sau alte modalitati de relaxare
  • Practicarea unor hobby-uri
  • Grija pentru relatia cu partenerul de viata
  • A spune „nu” uneori

Spiritual

  • Reflectie personala
  • Meditatie sau practicarea unei religii
  • Scrisul intr-un jurnal
  • Experiente noi

Nu-ti fie teama sa ceri ajutorul. Vorbeste cu partenerul, cu rude apropiate sau cu prieteni care pot prelua uneori anumite sarcini, astfel incat sa ai timp si pentru tine. De exemplu, roga-ti sotul/ sotia sa aiba grija de copii cand tu mergi la sala sau apeleaza la bunci pentru a sta intr-o seara cu nepotii, cat timp tu si partenerul tau iesiti in oras. A cere ajutorul cuiva este si o buna modalitate de a strange legaturile cu persoana respectiva, de a intari relatia.

idei de relaxare pentru parinti

10 idei pentru parintii care vor sa aiba grija de ei

  1. Asterne-ti gandurile pe hartie. Timp de 20 de minute, scrie tot ce-ti trece prin minte, fara sa te cenzurezi sau sa verifici formularile. Exprima-ti sentimentele „brute” si nu ezita sa notezi lucruri pe care ti-ar fi teama sau jena sa le spui cu voce tare.
  2. Mergi intr-un loc unde n-ai mai fost niciodata: un parc, o cafenea, o librarie, un muzeu etc.
  3. Alege-ti o activitate si „savureaz-o”. Nu trebuie sa fie ceva complex, leaga-te de lucruri obisnuite, cum ar fi dusul, mersul, calatoria cu tramvaiul, cititul unei reviste etc. Devino constient de ceea ce faci si fii atent la reactiile corpului.
  4. Asculta melodii care iti imbunatatesc starea de spirit – un cantec cu un mesaj pe care simti nevoia sa-l auzi, muzica preferata din liceu, sunete din natura sau orice alte ritmuri care iti aduc buna dispozitie.
  5. Scrie cuiva drag un mesaj sincer de felicitare sau de apreciere, chiar daca nu e o ocazie anume. A face un gest frumos pentru altcineva te va face si pe tine sa te simti recunoscator/ recunoscatoare.
  6. Planifica in agenda cel putin 1 ora neintrerupta cu un prieten apropiat – la o cafea, la telefon, pe skype, la cina, la o plimbare etc.
  7. Petrece 20 de minute impartasind ganduri bune in online – de exemplu, fa o recenzie pozitiva la un loc care ti-a placut, popularizeaza o cauza in care crezi, scrie mesaje simpatice prietenilor, lasa un comentariu la o postare care ti-a adus bucurie etc.
  8. Aloca-ti timp pentru a te rasfata si improvizeaza un mini-spa la tine acasa – aplica o masca de par sau de ten, fa o baie parfumata sau un masaj relaxant.
  9. Pe o foaie de hartie, scrie 3 lucruri care te ingrijoreaza sau te streseaza. Pentru fiecare, noteaza apoi cate o solutie simpla care sa te ajute sa le depasesti. Daca ai nevoie de mai mult suport, vorbeste cu un prieten apropiat despre ceea ce te preocupa.
  10. Stai confortabil pe canapea, fa-ti o ciocolata calda, un ceai sau o cafea si savureaza bautura cu ochii inchisi, concentrandu-te pe gustul ei placut.

Surse:

  • https://dailygreatness.co/blogs/be-your-own-guru/parents-why-you-need-to-practice-more-self-care
  • https://www.scanva.org/support-for-parents/parent-resource-center-2/self-care-for-parents/
  • https://www.psychologytoday.com/blog/joyful-parenting/201708/25-simple-self-care-tools-parents

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *