Pregateste-ti imunitatea pentru iarna!

Odata cu venirea sezonului rece, creste riscul de imbolnaviri, iar proportional cu el creste si preocuparea pentru intarirea sistemului imunitar. Tu cat de pregatit esti sa faci fata racelilor? Am reunit in acest articol mai multe recomandari de obiceiuri sanatoase si alimente care contribuie la o imunitate puternica.

imunitate obiceiuri sanatoaseSistemul imunitar are rolul de a apara organismul de bacterii, virusuri, toxine si alti agresori. Acesta nu doar ca ii elimina, dar tine minte tipurile de agenti patogen cu care a interactionat, astfel incat la urmatorul „atac” poate reactiona mai repede. Fiecare dintre noi ne nastem cu o imunitate naturala, iar pe parcursul vietii, in urma vaccinurilor si a contactelor cu diferite microorganisme, aceasta se dezvolta si invata sa lupte cu noi tipologii de agresori.

Persoana cu un sistem imunitar slabit se va imbolnavi mai usor, iar organismului ii va fi greu sa reziste la bacterii sau virusuri. Poti preveni o parte din aceste neplaceri printr-o serie de obiceiuri sanatoase.

Obiceiuri pentru un sistem imunitar puternic 

idrateaza-te. Indiferent de anotimp, este vital sa consumi suficienta apa pentru a preveni senzatia de sete. In acest fel, organismul poate functiona in conditii optime, la fel si sistemul imunitar. Poti adauga lamaie sau fructe in apa, pentru un gust mai bun si un aport suplimentar de vitamina C (la randul ei benefica pentru imunitate).

Mentine o greutate sanatoasa. Persoanele supraponderale sau obeze sunt mai predispuse sa aiba un sistem imunitar vulnerabil, care sa nu poata face fata agentilor patogeni. Asadar, pastreaza-ti greutatea in limitele normale.

Dormi suficient (7-8 ore pe noapte). Alaturi de stres, oboseala formeaza o echipa de adversari toxici pentru imunitate, crescand riscul bolilor. Corpul are nevoie de o odihna pentru a se reface, asa ca nu neglija somnul.

Relaxeaza-te. Stresul si depresia au o influenta negativa asupra sistemului imunitar. Stresul cronic poate afecta timusul, ceea ce va duce la scaderea capacitatii corpului de a elimina infectiile. Cauti inspiratie in lupta cu stresul? In acest articol gasesti 5 idei de activitati care sa te ajute sa te relaxezi in momentele mai dificile.

Fa miscare. Nu doar ca ne ajuta sa aratam bine si sa avem energie, dar exercitiile fizice realizate in mod constant sunt un suport valoros pentru sistemul imunitar. Mai mult, sportul imbunatateste calitatea somnului si intareste organismul. Totusi, nu exagera: un efort prea mare iti va obosi organismul si va avea tocmai efectul contrar, creandu-ti probleme cu imunitatea.

miscare imunitate

Adopta o alimentatie echilibrata, care sa imbine mesele sanatoase cu mici momente de rasfat culinar. Asigura-te ca macar 80% din dieta ta include legume, fructe, proteine de calitate, cereale integrale, nuci, seminte si alte alimente cat mai putin procesate. Evita zaharul in exces, mezelurile, sucurile dulci, produsele de patiserie, prajelile si indulcitori artificiali. Sistemul imunitar are nevoie de un aport constant de nutrienti, cum ar fi vitaminele A, C, D si E, minerale (seleniu, zinc) si Omega 3. Pentru ca lucrurile sa fie mai simple, iata o lista de alimente prietenoase cu imunitatea, pe care e bine sa ai la masa.

Alimente care ajuta sistemul imunitar

Migdale. O mana de migdale iti asigura aproape tot aportul necesar zilnic de vitamina E, alaturi de grasimile sanatoase care contribuie la o buna absorbtie, intarind astfel sistemul imunitar.

Echinacea. Eficienta in cazul infectiilor virale, echinacea sustine refacerea rapida a organismului. Te poti bucura de beneficiile acestei plante sub forma de tablete sau ceai (1-2 linguri de echinacea infuzate timp de 10 minute intr-o cana cu apa fierbinte, consumata de 3 ori pe zi).

Morcovi. Carotenii, precum beta-carotenii din morcovi si alte legume rosii, galbene sau portocalii stimuleaza producerea de celule albe, care protejeaza sistemul imunitar si il ajuta sa lupte mai usor cu infectiile.

Usturoi. Celebru pentru proprietatile antibacteriene si antivirale, usturoiul n-ar trebui sa lipseasca din meniurile de toamna-iarna. Este excelent pentru imunitate, pe langa gustul special pe care il da mancarurilor. Unele studii au aratat ca acesta contribuie la scaderea tensiunii arteriale si incetineste procesul de deteriorare a arterelor.

legume imunitate

Condimente (turmeric, piper, curry). La prepararea mancarurilor, foloseste condimente pentru un gust delicios, dar si pentru sanatate; acestea sunt bogate in substante care sustin buna functionare a sistemului imunitar. De exemplu, turmericul (curcuma) are proprietati antiinflamatorii si diminueaza afectiunile musculare cauzate de efort.

Ghimbir. Pe langa capacitatea de a diminua inflamatiile, durerile in gat si greata, ghimbirul are un efect benefic asupra sistemului imunitar. Poate fi folosit atat la prepararea deserturilor, cat si pentru a condimenta mancarurile sarate.

Supa de pui. Gustul reconfortant al unei supe de pui calde, aburinde, vine la pachet cu vitamina B6, ce are un rol esential in calmarea simptomelor de raceala. Carnea de pui si de curcan, bogata in vitamina B6, dar si alti nutrienti, contribuie la formarea de celule rosii si sustine astfel imunitatea.

Citrice. Probabil stiai deja ca portocala, lamaia, grepfrutul, mandarinele si celelalte fructe din familia citricelor contin vitamina C din belsug, o resursa pretioasa pentru a mentine sanatatea organismului. Pe langa citrice, vitamina C se mai gaseste si in fructe de padure, kiwi, ardei gras si legume de culoarea verde inchis.

Brocoli. Un adevarat cocktail de vitamine si minerale, brocoli contine vitaminele A, C si E, precum si alti oxidanti si fibre. Secretul este sa-l consumi intr-o stare cat mai cruda, deci nu-l gati foarte tare.

Concluzia?

Un sistem imunitar puternic se formeaza printr-un stil de viata sanatos pe termen lung. Consumul anumitor alimente si vitamine in perioadele cu predispozitie la imbolnaviri este de ajutor, insa consecventa si varietatea reprezinta cheia. Este necesar sa-ti asiguri zilnic un aport echilibrat de nutrienti pentru a te feri de gripa, raceala si alte neplaceri specifice sezonului rece. 


Surse:

  • https://health.howstuffworks.com/wellness/natural-medicine/home-remedies/home-remedies-for-low-immunity1.htm
  • https://www.reginamaria.ro/articole-medicale/imunitatea-cum-functioneaza-si-cum-o-putem-influenta
  • https://www.healthline.com/health/food-nutrition/foods-that-boost-the-immune-system#overview1
  • https://www.mindbodygreen.com/0-11433/winter-is-coming-10-ways-to-strengthen-your-immune-system-now.html

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *